ایران و روسیه ظرفیت ایفای نقش فعال تر در مدیریت تحولات بین المللی را دارند
نوشته شده توسط : chudae

به گزارش ایرنا، ' علی اكبر جوانفكر ' روز جمعه در دیدار با 'لئونید دراچوسكی' رییس بنیاد دیپلماسی عمومی روسیه گفت: چنین انتظاری منطقی است زیرا روسیه نگاه منصفانه و عادلانه ای به تحولات بین المللی و منطقه ای دارد و از رویكردهای گذشته فاصله گرفته است.

وی به توطئه آمریكا و متحدان اش برای ناامن كردن مناطق مختلف جهان اشاره كرد و افزود: هر چند طبیعی است كه هر كشور در سیاستگزاری هایش به دنبال حفظ و تامین منافع ملی خود باشد، اما باید توجه داشت كه همه عوامل موثر بر تضمین ثبات و امنیت دست كشورهای علاقه مند به این امر نیست.

وی اظهار داشت: ما نیز در مدت 33 سال سپری شده از پیروزی انقلاب اسلامی همواره به دنبال آرامش در كشورمان و منطقه بوده ایم، اما جهانیان شاهد بودند كه آمریكا در راستای سیاست های زیاده خواهانه اش به عراق و افغانستان لشكر كشید و عواقب این تجاوز به طور مستقیم متوجه ایران بوده است.

مشاور مطبوعاتی رییس جمهوری كشورمان اضافه كرد: ما تصور می كنیم كه همه كشورها به ویژه كشور بزرگ و قدرتمندی مانند روسیه در قبال تحولات جاری جهانی مسوولیت سنگینی بر عهده دارند و اگر همه امروز وظیفه خود را در این خصوص به درستی انجام ندهند، در آینده پشیمان خواهند شد.

وی تشریح كرد: هر چند همه كشورها مصالح و منافع خود را سنجیده و بر اساس آن رفتار می كنند، اما ایران و روسیه پتانسیل های شكوفا نشده زیادی برای همكاری در زمینه های مختلف دارند كه در صورت عملیاتی شدن می تواند تاثیرات چشمگیری در تغییرات موازنه قدرت در سطوح منطقه ای و بین المللی داشته باشد.

وی گفت: ایران و روسیه دو كشور حایز اهمیت از منظر مناسبات بین المللی هستند و توسعه همكاری های تهران و مسكو باید بر اساس ضرورت های در حال تغییر جهان امروز باشد.

جوانفكر با تاكید بر لزوم آینده نگری در همكاری های دوجانبه میان ایران و روسیه افزود: اگر ما تاریخ مان را خودمان ننویسم، دیگرآن آن را آن طور كه خودشان بخواهند وارونه نویسی می كنند.

وی از توسعه روابط میان نخبگان و كارشناسان روس و ایرانی به عنوان یكی از راهكارهای عملی توسعه همكاری ها میان ایران و روسیه نام برد و اظهار داشت: ارتقای سطح تعامل نخبگان دو جامعه می تواند زمینه نزدیكی تصمیم گیران و تصمیم سازان شود و راه را برای اتخاذ تصمیم های بهتر در آینده هموار كند.

وی همچنین با اشاره به مواضع خصمانه غرب نسبت به ایران از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تاكنون اضافه كرد: ما در این مدت هشت سال جنگ تحمیلی را پشت سر گذاشته ایم و تجربه های گرانسنگی را از آن كسب كرده ایم و به این دلیل نیز كوچك ترین دغدغه ای از مواضع خصومت آمیز غربی ها در شكل های مختلف هجمه تبلیغاتی و تحریم ها نداریم.

مشاور مطبوعاتی رییس جمهوری كشورمان یادآور شد: تاریخ ملل اثبات كرده است كه اگر ملتی تحت فشار قرار گیرد، راه برون رفت از آن را می یابد و در مسیر توسعه حركت می كند و امروزه جمهوری اسلامی با پیشرفت های متنوع اش در حوزه های مختلف، مصداق عینی این تجربه است.

وی گفت: ما در طول این سال ها به این نتیجه دست یافته ایم كه راه دستیابی به رفاه و سعادت گذر از سختی هاست و اكنون در بسیاری از حوزه ها پیشرفت های جهشی داریم به طوری كه بر اساس آمار جهانی، جمهوری اسلامی ایران از نظر ضریب پیشرفت علمی در صدر كشورها قرار دارد.

وی افزود: البته ما موفقیت هایمان را متعلق به همه بشریت می دانیم و رییس جمهوری كشورمان در سفر به كشورهای دیگر دستاوردهای پیشرفت در حوزه های مختلف علمی را به سران آنها هدیه می دهد تا به صورت عینی به همه نشان دهد كه رویكرد ما به جهان مبتنی بر همكاری و دوستی است.

جوانفكر خاطرنشان كرد: ما نمی توانیم ببینیم كه دیگر ان مظلوم واقع شده اند و به همین دلیل نیز از فلسطین در برابر رژیم صهیونیستی حمایت می نماییم و این سیاست را در قبال دیگر كشورها نیز دنبال می كنیم.

وی با اشاره به اینكه جمهوری اسلامی در سیاسگزاری خارجی خود مسیر انسانی را دنبال كرده و به موفقیت های بزرگی در این مسیر دست یافته است، گفت: ما امروز به عنوان ملتی خیرخواه دیگران و كشوری سازنده در سطح جهانی شناخته شده ایم، با این وجود نظام سلطه دشمنی اش را با ما همچنان ادامه می دهد.

وی ادامه داد: ما از جنگ استقبال نمی كنیم و بهتر از همه از تبعات ویرانگر جنگ آگاهی داریم و از اینكه غرب دست به اقدام اشتباهی بزند، نگران نیستیم، زیرا كوله باری پر از دفاع در برابر تجاوز قدرت های زورگو داریم.

وی افزود: بدیهی است كه دیگر كشورها نیز در این زمینه مسولیتی به عهده دارند كه نباید از آن سر باز زنند.

'دراچوسكی' رییس بنیاد دیپلماسی عمومی روسیه نیز در این دیدار با انتقاد از زیاده خواهی و توسعه طلبی غرب گفت: ما همواره از این رویكرد آمریكایی ها و متحدان شان انتقاد و اعلام كرده ایم كه این نوع نگاه در مناسبات بین المللی سازنده نیست.

دراچوسكی از رسانه و تبلیغات به عنوان یكی از ابزارهای اصلی غرب در پیشبرد اهداف ضدبشری و خصمانه خود یاد كرد و افزود: آنها به دلیل فعالیت های مستمر و فعالانه بر روی افكار عمومی جهان، دیدگاهی كلیشه ای از ایران و روسیه در نزد مردم جهان ایجاد كرده اند.

وی با انتقاد از تلاش غربی ها برای نشان دادن خود به عنوان متمدن ترین كشورهای جهان خاطرنشان كرد: تاریخ گواهی می دهد زمانی كه در ایران دولت های بزرگی بر سركار بودند، اروپایی ها پوست حیوانات را به عنوان پوشش استفاده می كردند.

وی با اشاره به توانمندی های بالقوه ایران و روسیه برای توسعه مناسبات پیشنهاد داد كه همایش مشتركی با حضور نخبگان جوان ایرانی و روس در زمینه بررسی راهكارهای تعمیق روابط دو كشور برگزار شود.

رییس بنیاد دیپلماسی روسیه از دریای خزر به عنوان یكی از زمینه های نزدیكی هر چه بیشتر تهران و مسكو نام برد و اضافه كرد: حفظ خط مرزی ایران و روسیه پس از فروپاشی شوروی سابق نشان دهنده حاكمیت صلح و دوستی بر روابط دو كشور است و باید الگو باشد.

علی اكبر جوانفكر مشاور مطبوعاتی رییس جمهوری كشورمان و مدیرعامل ایرنا برای شركت در دومین اجلاس نشست جهانی رسانه ها و دیدار با مقام ها و نخبگان روس در مسكو به سر می برد.

1592

اروپام/518





:: برچسب‌ها: توکیو , انگور چینی ,
:: بازدید از این مطلب : 104
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 17 تير 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: